درس 8 پایه های استوار کلاس چهارم

دروس دین و زندگی متوسطه دوم

درس 8 پایه های استوار کلاس چهارم


درس 8  پایه های استوار

 

بخشی از برنامه های يك انسان مسلمان، تلاش برای ساختن جامعه ای با معيارهای اسلامی است. از اين رو لازم است ابتدا معيارهای يك جامعۀ اسلامی را كه قرآن كريم، پيامبر اكرم وامامان بزرگوار (صلوات الله عليهم) به ما معرفی كرده اند، بشناسيم و برای تحقق هرچه بهتر آنها در جامعه، برنامه ريزی و تلاش كنيم.

بنابراين، در اين درس می خواهيم به اين سؤال پاسخ دهيم كه: جامعه و تمدن مورد نظر اسلام دارای چه ويژگی هايی است؟

 

1-           این آیه به کدام یک از معیار های تمدن اسلامی اشاره دارد؟ معیار توحید و معاد

 

مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ           بقره 62

هركس كه به خدا و روز قيامت ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پس براى آنهادر نزد پروردگارشان، پاداش و اجر است و بر آنها ترسى نيست و آنها محزون نمى‏شوند.

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ     نساء59

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! خدا را اطاعت كنيد و از رسول و اولى الامر خود جانشينان پيامبر اطاعت كنيد.

 

فَلِذَ لِكَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَقُلْ ءَامَنتُ بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ مِن كِتَابٍ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ  شوری 15

پس اى پيامبر به خاطر آن كه اهل كتاب دچار شك و ترديد يا عناد و لجاجت با تو هستند، آنان را به راه حقّ دعوت كن و بر آن پايدارى نما آن گونه كه فرمان يافته‏اى و خواسته‏هاى آنان را پيروى مكن و به آنان بگو به هر كتابى كه خدا نازل كرده است ايمان دارم و فرمان يافته‏ام تا ميان شما به عدالت حكم كنم. خداوند، پروردگار ما و شماست.

 

2-             این آیه مربوط به کدامیک از معیارهای تمدن اسلامی است ؟

 

 فَلِذَ لِكَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَقُلْ ءَامَنتُ بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ مِن كِتَابٍ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ  شوری 15

بر پايي عدالت اجتماعي ( مبارزه با ستم و بر پايي عدالت و مساوات اجتماعي و نفي امتيازات اشرافي)

 

قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ  زمر9

بگو «آيا كسانى كه مى‏دانند و كسانى كه نمى‏دانند يكسانند؟» تنها خردمندان متذكّر مى‏شوند و پند مى‏پذيرند.

 

3-             ترجمه کنید و مشخص کنید مربوط به کدامیک از معیارهای تمدن اسلامی است؟

خرداد 90 تکرار شهریور 92

قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ  لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ  زمر9

اهميت دادن به تفكر و علم ( دعوت به تفكر – تعقل – تدبر – خردورزي)

 

مُحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّآءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْ

                                          فتح 29

محمّد رسول خداست و كسانى كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند.

 

4-             ترجمه کنید و مشخص کنید مربوط به کدامیک از معیارهای تمدن اسلامی است؟

 مُحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّآءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْ

                                          فتح 29

پذيرش ولايت الهي و عدم پذيرش  ولايت طاغوت

 

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِى أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَمَةِ كَذَ لِكَ نُفَصِّلُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ   اعراف 32

بگو چه كسى زينت‏هايى راكه خداوند براى بندگانش پديد آورده و همچنين رزقهاى پاكيزه ودلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو اين نعمت‏ها در زندگى دنيا براى مؤمنان است، اگرچه كافران هم بهره‏مندند ، در حالى كه روز قيامت مخصوص مؤمنان است. ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مى‏دانند به تفصيل بيان مى‏نمائيم.

 

5-            مربوط به کدام یک از معیارهای تمدن اسلامی می باشد؟  

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِى أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَمَةِ كَذَ لِكَ نُفَصِّلُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ   اعراف 32

رشد و تعالي زندگي دنيوي در عين توجه به رستگاري اخروي ( اصلاح نگرش انسانها نسبت به بعد غير مادي و غيبي خود و جهان هستي )

 

قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّىَ الْفَوَ حِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَ الْبَغْىَ بِغَيْرِ الْحَقِ‏ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللَّهِ مَالَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَناً وَ أَن تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ‏  اعراف 33

اى پيامبر! بگو همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و ستم و سركشى به ناحقّ و شريك قرار دادن چيزى براى خدا كه او دليلى بر حقّانيّت آن نازل نكرده، و نسبت دادن آنچه را نمى‏دانيد به خداوند، همه را حرام كرده است.( مثل اعراف آیه 32 به آن تمدن مربوط است)

 

وَمِنْ ءَايَاتِهِ أَن خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ       روم 21

و از نشانه‏هاى او آن است كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و ميان شما و همسرانتان علاقه‏ى شديد و رحمت قرار داد؛ بى شك در اين نعمت الهى، براى گروهى كه مى‏انديشند نشانه‏هاى قطعى است.

در آيات شريفۀ درس تفكر كنيد و با تكميل جملات، مهم ترين  « معيار هاي جامعه و تمدن اسلامي »را به دست آوريد:

 

معيار اوّل: جامعه و تمدن اسلامي بر پاية اعتقاد و ايمان  بخدا بنا مي شود. و با  شرك در مراتب مختلف آن مبارزه مي کند.         سوره بقره / آيه   62

 

معيار دوم: مردم در جامعة اسلامي به حقيقت   معاد  ايمان دارند و اعمال و رفتار خود در دنيا را براي رسيدن به سعادت  آخرت  تنظيم مي کنند.                                                                                     سوره  بقره/ آيه  62

معيار سوم: مسلمانان، در برنامه ها ي فردي و اجتماعي خود تابع فرمان ها ي  خدا و رسول و  صاحبان امر  مي باشند و  به دلخواه خودعمل نمي کنند.                                                                                                                 سوره  نساء / آيه  59

معيار چهارم: در جامعة اسلامي،  خانواده جايگاه ممتاز دارد و کانون رشد انسان ها ي با فضيلت و محل سكونت،  مودت و رحمت مي باشد.            

                                                         سوره  روم  / آيه  21

معيار پنجم: مردم جامعة اسلامي با مؤمنان، که جبهة حق را تشکيل مي دهند،  مهربان هستند و باستمگران  و دشمنان حق که جبهة باطل را مي سازند،  سخت گيري و شدت عمل مي ورزند.

                                                               سوره  فتح / آيه 29

معيار ششم: مردم جامعة اسلامي در عين حال که برا ي آخرت تلاش مي کنند ، به آباداني زندگي دنيايي خود مي پردازند و از زيبايي هاي جهان و نعمتهاي خداوند بهره مي برند  البته اين نعمت را در جهت فساد و گناه وساير محرمات به كار نمي برند.                                            سوره  اعراف / آيه 32و33

معيار هفتم: در جامعه و تمدن اسلامي تعقل و خرد ورز ي يک ارزش بزرگ محسوب مي شود و عالمان و صاحبان خرد احترام و منزلت والايي دارند.                                                                       سوره  زمر / آيه  9

معيار هشتم: تنظيم روابط اجتماعي و تدوين قوانين بر پاية عدل صورت مي گيرد وبا  رابطه ظالمانه به شدت مبارزه مي شود.   سوره  شوري / آيه 15

 

تلاش و جهاد در جهت معيارها

پانزده قرن از فرود آمدن پيامبر مكرّم اسلام ، در يک سپيده دم ماندگار، از فراز كوه حرا،مى گذرد. صبح يكى از روزهاى آغازين بعثت، يحيى بن عفيف، ميهمان عباس  عموى پيامبر  بود و مشغول نظارهٔ كعبه «ناگاه چهره اى شاداب را ديدم كه به پهنهٔ آسمان چشم دوخته است. اندكى بعد، سوى كعبه به حركت درآمد و كنار آن ايستاد.» يحيى ادامهٔ ماجرا را اين گونه نقل مى كند «پس از زمانی كوتاه، پسرى پيش آمد و در سمت راست او قرار گرفت. سپس بانويى از راه رسيد و پشت سرشان

ايستاد. ديدم كه آن دو به پيروى آن مرد، تعظيم كردند، برخاستند و به سجده افتادند.

گفتم: اى عباس، اين كارى است عجيب و شگفت.

گفت: آرى، كارى است شگفت. و ادامه داد: آن مرد را مى شناسى؟

جواب دادم: نه، نمى شناسم.

 نامش محمد است، پسر عبدالله بن عبدالمطّلب و برادرزادهٔ من. پرسيد: مى دانى آن نوجوان

كيست؟

پاسخ دادم: نه.

 نامش على است، و پسر ابوطالب. آن زن را چطور؟ او را مى شناسى؟

اين بار نيز پاسخم منفى بود.

 او خديجه است، دختر خُوَيِلد، همسر برادرزاده ام.

برادرزاد ه ام محمد با من چنين گفته است «پروردگار من  كه پروردگار آسمان و زمين هموست مرا فرمان داده چنين كنم (و نماز بگزارم ).» به خداوند سوگند كه امروز از كران تا كرانِ اين سرزمين  پهناور، هيچ كس را جز اين سه تن نمى شناسم كه بر اين آيين باشد.»

كمتر از نيم قرن، پس از اين حادثه، نام اين پيا م آورِ بزرگ، سرزمينهاى اطراف مكه را د ر نورديد،قلبها را تسخيرخود كرد وبرسرزبا نهاى بخش عظيمى از مردم متمدنِ آن زمان، جارى گشت. و يک قرن بعد، كه اين گرامى ترين نام، از فرا ز مناره هاى مساجد شهرهاى بزرگ آسيايى و آفريقايی و اروپايى به گوشِ قلبهاى مردم جهان رسيد وآنها را به هيجان آورد،تمدنى عظيم و باشكوه را رقم زد؛ تمدن اسلامى.

6-            گذر از عصر جاهليت به عصر اسلام نيازمند چه تغييرتحولی است؟ خرداد 92

7-             گذر از عصر جاهليت به عصر اسلام نيازمند تغيير در نگرش انسان ها و تحولى بنيادين در شيوهٔ زندگى فردى و اجتماعى مردم بود. (ص،غ)رسول خدا اين رسالت بزرگ را از شهر مكه آغاز و با كمک ياران صميمى خود در مدينه، پايه هاى تمدن اسلامى را چنين بنا نهاد:

 

8-             پايه هاى تمدن اسلامى (معيار هاي تمدن اسلامي ) را نام ببريد؟

 

1- دعوت به توحيد و نفي شرك ( دعوت به توحيد و خدا پرستي )(اصل توحید)

2- آشنا ساختن مردم با حقيقت معاد –اعتقاد به جهان آخرت( اصل معاد)

3- پذيرش ولايت الهي و عدم پذيرش  ولايت طاغوت (قبول ولایت الهی)

4- احياء جايگاه خانواده و منزلت زن ( احياي منزلت و جايگاه زن)(تحکیم بنیان خانواده)

5- جبهه گيري بر اساس معيار هاي حق ( يار و ياور هم كيشان و مبارزه با طاغوتيان– جبهه گيري حق و باطل )(دوستی با حق و دشمنی با باطل)(تولی و تبری)

6-  رشد و تعالي زندگي دنيوي در عين توجه به رستگاري اخروي ( اصلاح نگرش انسانها نسبت به بعد غير مادي و غيبي خود و جهان هستي ) (اعتدال گرایی)

7- اهميت دادن به تفكرو علم ( دعوت به تفكر،تعقل،تدبر،خردورزي)( تعقل و تفکر)

8    - بر پايي عدالت اجتماعي ( مبارزه با ستم و بر پايي عدالت و مساوات اجتماعي و نفي امتيازات اشرافي)(حاکمیت عدالت )

 

8-           از معيارهاي تمدن اسلامي ( دعوت به توحيد و نفي شرك ( دعوت به توحيد و خدا پرستي– خدا پرستي و نفي شرك)) را توضيح دهيد؟

در اولين روز دعوت مردم به رسالت آسمانى خود، در دامنهٔ كوه صفا ايستاد و اين گونه ندا سر داد:

اى مردم بگوييد معبودى جز« اللّٰه » نيست، تا رستگار شويد.

بدين ترتيب مبارزهٔ با شرک، آغاز شد و محور رسالت رسول خدا قرار گرفت. معيار شمارهٔ …… و ……

9-           از معیارهای تمدن اسلامی آشنا ساختن مردم با حقيقت معاد –اعتقاد به جهان آخرت( اصل معاد) را توضیح دهید؟

10-   پیامبر اکرم (ص) چگونه افق نگاه انسانها را با حقیقت معاد آشنا ساخت؟

 

پیامبر اکرم (ص) در کنار دعوت به توحید، افق نگاه انسان ها را از محدوده تنگ دنیا فراتر برد، منکرین را با استدلال های محکم و آشگار ، با حقیقت معاد آشنا ساخت و با عقاید خرافی پیرامون آن به مبارزه برخاست.  معیار شماره..........

 

11-از معیارهای تمدن اسلامی قبول ولایت الهی (پذيرش ولايت الهي و عدم پذيرش  ولايت طاغوت) را توضیح دهید؟

 رسول خدا آمده بود تا مردم را از حكومت و ولايت طاغوت و ستمگران نجات دهد و نظامى اجتماعى بر پايهٔ قوانين الهى بنا كند، به طورى كه روابط اجتماعى مردم بر مبناى دستورات خداوند تنظيم شود و فرمانی جز فرمان خداوند و کسی که خداوند تعيين کرده است، اطاعت

 نگردد.                     معيار شمارهٔ ……

12- از معیارهای تمدن اسلامی«احياء جايگاه خانواده و منزلت زن ( احياي منزلت و جايگاه زن) » را توضیح دهید؟

از ديگر برنامه هاى مهم پيامبر اكرم ، تبيين جايگاه خانواده، به عنوان كانون رشد و تربيت انسان هاى با فضيلت، حافظ عفاف و پاكدامنى، و مانع اصلى فساد و نابسامانى هاى اجتماعى بود. احياى منزلت زن و ارزش هاى اصيل او از عناصر اصلى اين برنامه به شمار مى رفت. در آن عصر زن كالايى در كنار ساير كالاها تلقى مى شد و از كمترين حقوق، ا ز جمله حق مالكيت برخوردار نبود و تولد دختر در خانواده سرافكندگى آن خانواده را به دنبال داشت. در شرايطى كه زن صرفاً به ابزارى براى هو سرانى هاى جنسى مرد تبديل شده بود، رسول خدا با گفتار و رفتار خويش انقلابى عظيم پديد آورد.

با گرويدن مردم به اسلام،1- زن منزلت انسانى خود را كسب كرد و2- استقلال مالى به دست آورد؛3- حضورزن در جامعه با عفاف و پاكدامنى توأم شد،4- رابطهٔ زناشويى به محيط خانواده اختصاص يافت و5- استفادهٔ ابزارى از زن ملغى گرديد تا 6-خانواده كانون رشد فضايل اخلاقى، دوستى و مودّت گردد و 7-محيط جامعه از فساد و بى بندوبارى محفوظ بماند و 8-حريم عفاف و عزّت زن حفظ شود                     معيار شمارهٔ ……

13 - در عصر جاهلیت ، زنان از چه جایگاهی بر خوردار بودند؟    اسفند 89و شهریور 92

در آن عصر زن كالايى در كنار ساير كالاها تلقى مى شد و از كمترين حقوق، ا ز جمله حق مالكيت برخوردار نبود و تولد دختر در خانواده سرافكندگى آن خانواده را به دنبال داشت. در شرايطى كه زن صرفاً به ابزارى براى هو سرانى هاى جنسى مرد تبديل شده بود، رسول خدا با گفتار و رفتار خويش انقلابى عظيم پديد آورد

14-چگونه درتمدن متعالی اسلام زن منزلت انسانی خودرا بدست آورد؟اردیبهشت 87

15- منزلت انسانی زن در تمدن اسلامی چگونه است توضیح دهید؟ اردیبهشت 87

16-باگرویدن مردم به دین اسلام،  زن و خانواده از چه جایگاهی برخوردارند؟   تیر 89

با گرويدن مردم به اسلام، 1-زن منزلت انسانى خود را كسب كرد و2-استقلال مالى به دست آورد؛ 3-حضورزن در جامعه با عفاف و پاكدامنى توأم شد، 4-رابطهٔ زناشويى به محيط خانواده اختصاص يافت و5-استفادهٔ ابزارى از زن ملغى گرديد تا6-خانواده كانون رشد فضايل اخلاقى، دوستى و مودّت گردد و 7-محيط جامعه از فساد و بى بندوبارى محفوظ بماند و8- حريم عفاف و عزّت زن حفظ شود.

17- یکی از برنامه های مهم رسول خدا (ص) احیای منزلت زن و ارزش های اصیل اوست، آن را شرح دهید؟ دی 89

با گرويدن مردم به اسلام، 1-زن منزلت انسانى خود را كسب كرد و2-استقلال مالى به دست آورد؛ 3-حضورزن در جامعه با عفاف و پاكدامنى توأم شد، 4-رابطهٔ زناشويى به محيط خانواده اختصاص يافت و5-استفادهٔ ابزارى از زن ملغى گرديد تا6-خانواده كانون رشد فضايل اخلاقى، دوستى و مودّت گردد و 7-محيط جامعه از فساد و بى بندوبارى محفوظ بماند و8- حريم عفاف و عزّت زن حفظ شود.

18- نظراسلام را در باره ی« زن وجایگاه  اجتماعی او» را توضیح دهید؟ شهریور 90

با گرويدن مردم به اسلام، زن منزلت انسانى خود را كسب كرد و استقلال مالى به دست آورد؛ حضورزن در جامعه با عفاف و پاكدامنى توأم شد، رابطهٔ زناشويى به محيط خانواده اختصاص يافت و استفادهٔ ابزارى از زن ملغى گرديد

19-از معیارهای تمدن اسلامی« جبهه گيري بر اساس معيار هاي حق ( يار و ياور هم كيشان و مبارزه با طاغوتيان- تولي و تبري – جبهه گيري حق و باطل – پذيرش ولايت الهي و عدم پذيرش  ولايت طاغوت)» را توضیح دهید؟

از اقدامات مهم رسول خدا ايجاد نگرشى جديد در جامعه بود كه موجب تحوّل درروابط بين ملت ها گرديد. تا پيش از آن، پادشاهان، رؤساى قبايل، اشراف و بزرگان، معمولاً روابط خود با ديگران را بيشتر براساس منافع مادى، زير سلطه درآوردن قبايل و سرزمين هاى يكديگر تنظيم مى كردند و مردم را در جهت همين اهداف سوق مى دادند.

رسول خدا اين صف بند ى ها و جبهه گير ى ها را مردود اعلام كرد وآموخت که دو جبهه اى كه واقعاً در مقابل يكديگر قرار دارند، جبههٔ حق و جبههٔ باطل است. جبههٔ حق، جبههٔ يكتاپرستى،عدالت خواهى، كرامت هاى اخلاقى و در يک كلام، ولايت الهى است. مؤمنان ولايت الهى را پذيرفته و فرمانبردار خداوند هستند. جبههٔ باطل، جبههٔ مشركان، ستمگران، مفسدان و به تعبير ديگر، ولايت طاغوت و شيطان است.

بنابراين موضع گيرى، رسول خدا از مسلمانان مى خواهد كه با هم كيشان خود در سراسر جهان پيوند برادرى برقرار كنند و مانند اعضاى يک خانواده از يكديگر دفاع نمايند، با ظالمان و مفسدان مبارزه كنند و يار ستمديدگان و مستضعفان باشند.

                                          معيار شمارهٔ ……

20- چگونگی موضع گیری مسلمانان در جامعه را با توجه به عبارت قرآنی «أَشِدَّآءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْ » را بنویسید؟     شهریور 90

بنابراين موضع گيرى، رسول خدا از مسلمانان مى خواهد كه با هم كيشان خود در سراسر جهان پيوند برادرى برقرار كنند و مانند اعضاى يک خانواده از يكديگر دفاع نمايند، با ظالمان و مفسدان مبارزه كنند و يار ستمديدگان و مستضعفان باشند.

21-منظور از جبهه حق و باطل چیست کاملا شرح دهید؟

رسول خدا اين صف بند ى ها و جبهه گير ى ها را مردود اعلام كرد وآموخت که دو جبه هاى كه واقعاً در مقابل يكديگر قرار دارند، جبههٔ حق و جبههٔ باطل است. جبههٔ حق، جبههٔ يكتاپرستى،عدالت خواهى، كرامت هاى اخلاقى و در يک كلام، ولايت الهى است. مؤمنان ولايت الهى را پذيرفته و فرمانبردار خداوند هستند. جبههٔ باطل، جبههٔ مشركان، ستمگران، مفسدان و به تعبير ديگر، ولايت طاغوت و شيطان است.

22-در تمدن متعالی اسلام، منظور از جبهه ی حق و باطل چیست؟      شهریور 89-اردیبهشت 87

جبههٔ حق، جبههٔ يكتاپرستى،عدالت خواهى، كرامت هاى اخلاقى و در يک كلام، ولايت الهى است. مؤمنان ولايت الهى را پذيرفته و فرمانبردار خداوند هستند. جبههٔ باطل، جبههٔ مشركان، ستمگران، مفسدان و به تعبير ديگر، ولايت طاغوت و شيطان است.

23-«جبهه ی حق» یا « ولایت الهی» چگونه جبهه ای است؟     خرداد 90

جبههٔ حق،جبههٔ يكتاپرستى،عدالت خواهى، كرامت هاى اخلاقى و در يک كلام، ولايت الهى است

24- اصطلاح و عبارت ولایت طاغوت را مختصرا شرح دهید؟    

                                          دی 89

جبههٔ باطل، جبههٔ مشركان، ستمگران، مفسدان و به تعبير ديگر، ولايت طاغوت و شيطان است.

رستگاري اخروي ( اصلاح نگرش انسانها نسبت به بعد غير مادي و غيبي خود و جهان هستي )»را توضیح دهید؟

 رسول خدا ، تلاش مى نمود انسان هايى تربيت كند كه در عين توجه به رستگارى

اخروى به عنوان هدف اصلى زندگى، براى رشد و تعالى زندگى دنيوى خود نيز تلاش كنند. افرادى كه هم از زيبايى هاى جهان آفرينش و نعمت هاى خداوند بهرهٔ صحيح را مى برند و هم با بندگى و راز و نياز با خداوند متعال و پايبندى به اخلاق، خود را براى تقرب الهى و رستگارى جاودانه آماده مى سازند.

انسان هايى كه در عين توجه به معنويت و اخلاق، از جامعه كناره گيرى نمى كنند و براى عزّت و آسايش مردم مى كوشند و اين را نيز وسيله اى جهت رستگارى خود قرار مى دهند.

بنابراين، جامعهٔ اسلامى نه تنها با اخلاق ترين و معنوى ترين جامعه، بلكه بايد آبادترين جامعه نيز باشد. رسول خدا افرادى را كه به گوشهٔ عبادتگاهى پناه مى بردند و از مردم كناره گيرى كرده، به زندگى خود و خانواده بى توجه بودند، سخت مورد نكوهش قرار مى داد و آنها را از خود نمى دانست.

از طرف ديگر، افرادى را نيز كه فقط به لذت هاى دنيايى سرگرم بودند يا فقط به جمع ثروت و كسب قدرت مى پرداختند هواپرستانى مى شمرد كه به لذت اندک دنيا بسنده كرده و از لذّات معنوى جاويد آخرت بازمانده اند.   معيار شمارهٔ ……

26- انسان های تربیت یافته در مکتب رسول خدا (ص) چه دیدگاهی نسبت به دنیا و آخرت داشتند؟   شهریور 89

رسول خدا ، تلاش مى نمود 1-انسان هايى تربيت كند كه در عين توجه به رستگارى اخروى به عنوان هدف اصلى زندگى، براى رشد و تعالى زندگى دنيوى خود نيز تلاش كنند.2- افرادى كه هم از زيبايى هاى جهان آفرينش و نعمت هاى خداوند بهرهٔ صحيح را مى برند و هم با بندگى و راز و نياز با خداوند متعال و پايبندى به اخلاق، خود را براى تقرب الهى و رستگارى جاودانه آماده مى سازند.

انسان هايى كه 3-در عين توجه به معنويت و اخلاق، از جامعه كناره گيرى نمى كنند و براى عزّت و آسايش مردم مى كوشند و اين را نيز وسيله اى جهت رستگارى خود قرار مى دهند.

27- «برقراری اعتدال بین بعد مادی و معنوی انسان » یکی از معیارهای تمدن اسلامی است آن را شرح دهید؟   اردیبهشت 87

28- چگونه در تمدن اسلامی بین ابعاد مادی و معنوی انسان تعادل برقرار شده است؟ خرداد 90 و اسفند 89 اردیبهشت 87

29- چگونه تعالیم اسلام بین زندگی مادی و معنوی انسان توازن و تعادل برقرار کرد؟  اردیبهشت 90

رسول خدا ، تلاش مى نمود 1-انسان هايى تربيت كند كه در عين توجه به رستگارى اخروى به عنوان هدف اصلى زندگى، براى رشد و تعالى زندگى دنيوى خود نيز تلاش كنند.2- افرادى كه هم از زيبايى هاى جهان آفرينش و نعمت هاى خداوند بهرهٔ صحيح را مى برند و هم با بندگى و راز و نياز با خداوند متعال و پايبندى به اخلاق، خود را براى تقرب الهى و رستگارى جاودانه آماده مى سازند.

انسان هايى كه 3-در عين توجه به معنويت و اخلاق، از جامعه كناره گيرى نمى كنند و براى عزّت و آسايش مردم مى كوشند و اين را نيز وسيله اى جهت رستگارى خود قرار مى دهند.

30- دیدگاه رسول خدا(ص) در مورد کسانی که فقط به بعد دنیوی یا اخروی توجه می کردند ، چه بود؟

رسول خدا افرادى را كه به گوشهٔ عبادتگاهى پناه مى بردند و از مردم كناره گيرى كرده، به زندگى خود و خانواده بى توجه بودند، سخت مورد نكوهش قرار مى داد و آنها را از خود نمى دانست.

از طرف ديگر، افرادى را نيز كه فقط به لذت هاى دنيايى سرگرم بودند يا فقط به جمع ثروت و كسب قدرت مى پرداختند هواپرستانى مى شمرد كه به لذت اندک دنيا بسنده كرده و از لذّات معنوى جاويد آخرت بازمانده اند.

31- توجه تمدن اسلامی برای نیازهای جامعه اسلامی بعنوان عدم وابستگی به لذتهای دنیوی را توضیح دهید؟

بنابراين، جامعهٔ اسلامى نه تنها با اخلاق ترين و معنوى ترين جامعه، بلكه بايد آبادترين جامعه نيز باشد. رسول خدا افرادى را كه به گوشهٔ عبادتگاهى پناه مى بردند و از مردم كناره گيرى كرده، به زندگى خود و خانواده بى توجه بودند، سخت مورد نكوهش قرار مى داد و آنها را از خود نمى دانست.

از طرف ديگر، افرادى را نيز كه فقط به لذت هاى دنيايى سرگرم بودند يا فقط به جمع ثروت و كسب قدرت مى پرداختند هواپرستانى مى شمرد كه به لذت اندک دنيا بسنده كرده و از لذّات معنوى جاويد آخرت بازمانده اند.

32-رسول خدا(ص) ، عبادت چه کسانی را مورد نگوهش قرار داد؟                خرداد 90

رسول خدا افرادى را كه به گوشهٔ عبادتگاهى پناه مى بردند و از مردم كناره گيرى كرده، به زندگى خود و خانواده بى توجه بودند، سخت مورد نكوهش قرار مى داد و آنها را از خود نمى دانست.

33- از معیارهای تمدن اسلامی «اهميت دادن به تفكر و علم ( دعوت به تفكر – تعقل – تدبر – خردورزي)» را توضیح دهید؟

 (رسول خدا دعوت خود را در جامعه اى آغاز كرد كه نشانه هايى بسيار اندک ازتعقل و تفكر و دانايى در آن يافت مى شد. زندگى شان سرشار از خرافات و مظاهرجهل بود. شعر مى سرودند، امّا براى شراب، شكار، غارت، عشق حيوانى وبت. براى آمدن باران آتش مى افروختند. شتر سالم را با آهن حرارت ديده داغ مى زدند تا شتر ديگرى كه مريض است بهبود يابد. اگر گاو ماده آب نمى خورد، گاونر را مى زدند تا ديو پنهان شده در شاخ هاى او خارج شود. گفته اند در ميان اين مردم فقط هفده نفر بودند كه خواندن و نوشتن مى دانستند. نب ى اسلام آمد تااين آداب جاهلى را نابود كند و مردم را به سوى زندگى مبتنى بر تفكر و علم سوق دهد. )اولين آياتى كه بر رسول خدا نازل شد و آغازگر رسالت وى بود، درباره دانش و آموختن بود.

  34-اولین آیاتی که بر رسول خدا(ص) نال شد در باره ی چه موضوعی بود؟       اسفند 90 شهریور 89

اولين آياتى كه بر رسول خدا نازل شد و آغازگر رسالت وى بود، درباره دانش و آموختن بود.

35- ویژگیهای جامعه ای که پیامبر دعوت خود را در آن آغاز کرده را بیان کنید؟

(رسول خدا دعوت خود را در جامعه اى آغاز كرد كه نشانه هايى بسيار اندک ازتعقل و تفكر و دانايى در آن يافت مى شد. زندگى شان سرشار از خرافات و مظاهرجهل بود. شعر مى سرودند، امّا براى شراب، شكار، غارت، عشق حيوانى وبت. براى آمدن باران آتش مى افروختند. شتر سالم را با آهن حرارت ديده داغ مى زدند تا شتر ديگرى كه مريض است بهبود يابد. اگر گاو ماده آب نمى خورد، گاونر را مى زدند تا ديو پنهان شده در شاخ هاى او خارج شود. گفته اند در ميان اين مردم فقط هفده نفر بودند كه خواندن و نوشتن مى دانستند. نبى اسلام آمد تا اين آداب جاهلى را نابود كند و مردم را به سوى زندگى مبتنى بر تفكر و علم سوق دهد. )

36- دعوت مکرر قرآن به خرد ورزی را توضیح دهید؟

دعوت به تفكر، تعقل، تدبر و خردورزى در جاى جاى اين كتاب آسمانى مشاهده مى شود. نزول تدريجى آيات قرآن كريم و دعوت مكرر اين كتاب به خردورزى و دانش از يک طرف و تشويق هاى دائمى رسول خدا از طرف ديگر، سدّ جاهليت و خرافه گرايى را شكست و يكى از جاهل ترين جوامع آن روز را مشتاق علم ساخت. در حالى كه در بزرگترين كشور متمدن آن روز، ايران، فقط بخشى از مردم حق آموختن داشتند، رسول خدا نه تنها همه را دعوت به علم آموزى كرد، بلكه فرمود: « طلب علم بر هر مرد و زن واجب است .»      

                        معيار شمارهٔ …….

37-پیامبر گرامی اسلام (ص) چگونه سد جاهلیت و خرافه گرایی را شکست ؟  دی 89

دعوت به تفكر، تعقل، تدبر و خردورزى در جاى جاى اين كتاب آسمانى مشاهده مى شود. نزول تدريجى آيات قرآن كريم و دعوت مكرر اين كتاب به خردورزى و دانش از يک طرف و تشويق هاى دائمى رسول خدا از طرف ديگر، سدّ جاهليت و خرافه گرايى را شكست و يكى از جاهل ترين جوامع آن روز را مشتاق علم ساخت.

38-در اسلام، چه عواملی باعث شکسته شدن سد جاهلیت و خرافه گرایی گردید؟  اردیبهشت 89

نزول تدريجى آيات قرآن كريم و دعوت مكرر اين كتاب به خردورزى و دانش از يک طرف و تشويق هاى دائمى رسول خدا از طرف ديگر، سدّ جاهليت و خرافه گرايى را شكست

39-به جز دعوت مکرر قرآن به خردورزی چه عامل دیگری سد جاهلیت و خرافه گرایی را شکست؟

دعوت به تفكر، تعقل، تدبر و خردورزى در جاى جاى اين كتاب آسمانى مشاهده مى شود. نزول تدريجى آيات قرآن كريم و دعوت مكرر اين كتاب به خردورزى و دانش از يک طرف و تشويق هاى دائمى رسول خدا (ص) از طرف دیگر.

40-چگونه رسول خدا(ص) توانست یکی از جاهل ترین جوامع آن روز را مشتاق علم کند؟                 خرداد90

نزول تدريجى آيات قرآن كريم و دعوت مكرر اين كتاب به خردورزى و دانش  و تشويق هاى دائمى رسول خدا (ص)

41-  از معیارهای تمدن اسلامی «بر پايي عدالت اجتماعي ( مبارزه با ستم و بر پايي عدالت و مساوات اجتماعي و نفي امتيازات اشرافي)» را توضیح دهید؟

 آن حضرت تلاش کرد جامعه اى عدالت محور برپا نمايد به طوری كه در آن مظلوم به آسانى حق خود را از ظالم بستاند و امكان رشد براى همهٔ انسا نها فراهم باشد، نه اينكه نعم تها و ثرو تهاى زمين در انحصار گروهى محدود باشد. ايشان از هر فرصتى براى رفع تبعي ضهاى طبقاتىِ حاكم بر نظام جاهلى و برقرارى فرهنگ برابرى و مساوات در جامعه، كمال استفاده را مى نمود و از هيچ تلاشى در اين راه فروگذار نمى كرد.

يكى از جنبه هاى عدالت خواهى رسول خدا مبارزه با (تبعيض نژادى

و امتيازات اشرافى ) (جای خالی)بود كه در همهٔ نقاط جهان، به خصوص در امپراتورى هاى بزرگ آن روز رواج داشت. ايشان همهٔ امتيازات اشرافى را لغو كرد و هيچ قومى را بر قوم ديگر برتر ندانست.

                              معيار شمارهٔ ……

42- ویژگیهای « جامعه عدالت محور» که پیامبر اسلام برای تحقق آن تلاش می نمود چیست؟ خرداد89      خرداد90

آن حضرت تلاش کرد جامعه اى عدالت محور برپا نمايد به طوری كه در آن مظلوم به آسانى حق خود را از ظالم بستاند و امكان رشد براى همهٔ انسا نها فراهم باشد، نه اينكه نعم تها و ثرو تهاى زمين در انحصار گروهى محدود باشد. ايشان از هر فرصتى براى رفع تبعي ضهاى طبقاتىِ حاكم بر نظام جاهلى و برقرارى فرهنگ برابرى و مساوات در جامعه، كمال استفاده را مى نمود و از هيچ تلاشى در اين راه فروگذار نمى كرد.

43-جامعه عدالت محوری که پیامبر اسلام(ص) برای تحقق آن تلاش می نمود ، چه ویژگی هایی داشت؟            اردیبهشت 89  و 87

طوری كه در آن مظلوم به آسانى حق خود را از ظالم بستاند و امكان رشد براى همهٔ انسا نها فراهم باشد، نه اينكه نعمتها و ثرو تهاى زمين در انحصار گروهى محدود باشد. ايشان از هر فرصتى براى رفع تبعيضهاى طبقاتىِ حاكم بر نظام جاهلى و برقرارى فرهنگ برابرى و مساوات در جامعه، كمال استفاده را مى نمود

44- اکنون که معيارها را استخراج کرده ايد، عنواني برا ی هر کدام انتخاب کنید و در خانه های خالي قرار دهيد.

تمدن متعالی اسلام

1- اصل توحید             2- اصل معاد

3- قبول ولایت الهی      4- تحکیم بنیان خانواده

5- دوستی با حق و دشمنی با باطل

6- اعتدال گرایی

7- تعقل و تفکر                 8- حاکمیت عدالت

45-٭ از ميان معيارها ی هشت گانه، معيارها ی اول، هفتم و هشتم را با يکديگر مقايسه کنيد و توضيح دهيد که اگر جامعه ا ی فقط به دنبال تحقق يکي از آنها باشد و به دو ويژگي ديگر توجه نکند، چه مشکلاتي پديد مي آيد؟

معيار اوّل، بدون معيارهای هفتم و هشتم:یکتا پرستی بدون عدالت:

رواج استبدادو زورگویی به نام خدا مانند حکومتهای دوره قرون وسطی

یکتا پرستی بدون تعقل: رواج ظاهر گرایی  مانند خوارج

معيار هشتم، بدون معيارهای اوّل و هفتم:عدالت بدون یکتا پرستی:شعار عدالت را سر دادن اما منافع شخصی و گروهی را به نام مردم دنبال کردن : مانند حکومتهای کمونیستی

عدالت بدون تعقل: رواج سطحی نگری و اقدامات سطحی برای برقراری عدالت و گسترش فقر به جای اجرای عدالت

معيار هفتم، بدون معيارهای اوّل و هشتم:تعقل بدون یکتا پرستی:رواج علم زدگی، اندیشه ی جدایی دین از دنیا و به خدمت هوسهای دنیایی در آمدن عقل، مانند بیشتر جوامع غربی.

تعقل بدون عدالت: استفاده سرمایه داران از عقل و رواج استثمار و استعمار، مانند نظام سرمایه داری غرب

 


نظرات شما عزیزان:

Kp
ساعت5:45---1 خرداد 1397
ممنون مفید بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: دینی سال چهارم، ،
نویسنده : محمد رضا تیموری
تاریخ : جمعه 7 آذر 1393
زمان : 15:20


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.